Subscribe:

Pages

Labels

Label

Open Cbox

FEATLIST

Ads 468x60px

Social Icons

Rabu, 29 Mei 2013

Kajian mengatakan pengguna telefon pintar menghabiskan masa hampir sejam di hadapan telefon mereka (Malay Language)

Kajian mengatakan pengguna Android menghabiskan masa yang kurang  berbanding pengguna IPhone


Fikir kembali 24 jam yang lalu. Berapa jam anda habiskan di depan telefon pintar anda? Adakah kebanyakan anda menghantar mesej, membaca berita, memeriksa Twitter, atau bercakap dengan manusia yang lain?

Jawapan anda mungkin berlainan jika anda seorang pengguna Android atau IPhone.

Satu kajian dari Experian mencari maklumat untuk mengetahui bagaimana seorang pengguna telefon pintar menggunakan telefon mereka dan mendapati bahawa pengguna di semua sistem menghabiskan purata 58 minit sehari pada telefon pintar mereka. Walaupun dengan semua loceng, dan wisel dan aplikasi, sebahagian besar dihabiskan untuk bercakap di telefon.

Terdapat perbezaan di antara pengguna Android dan IPhone membagi-bagikan masa mereka. Pengguna iPhone menghabiskan lebih banyak masa pada peranti mereka sehari (26 minit lebih) tetapi peratusan yang lebih kecil masa bercakap dan melayari web daripada rakan-rakan Android mereka dan lebih banyak masa menghantar mesej dan menangkap gambar.

Kajian ini tidak menyelidiki berapa minit setiap pihak menghabiskan ber"online" dan yang mana sistem yang lebih baik.

Apa sahaja sistem operasi atau telefon pintar yang digunakan adalah sebagai alat komunikasi, menurut dalam kajian. Rata-rata, orang menghabiskan 26% di telefon pintar dihabiskan untuk masa bercakap, 20% SMS dan 9% e-mel. 'Social networking' mengambil 16% daripada masa kita, manakala permainan dan "lain-lain" aktiviti masing-masing kira-kira 8% dan 9%.

Menonton video menyumbang sedikit masa pada purata, tetapi orang-orang yang menonton video biasanya lebih sedikit daripada empat kali sehari untuk sejumlah lima minit setiap hari.

Membaca juga blip, menurut kajian itu, dengan separuh peratusan daripada orang membaca pada telefon pintar mereka setiap hari.

source : edition.cnn.com

0 comments:

Catat Ulasan

Category